Page 14 - WellDone_01_2019
P. 14
LEENA-KAISA SIMOLA VESA RANTA
Petri Somero
tehostaa Pohjois-Suomen
asiakaspalvelua
Konwellin Pohjois-Suomen – Konwellin Pohjois-Suomen aluepääl- TÖITÄ IHMISTEN KESKEN
asiakkaiden haasteisiin löytyy likkönä toimii edelleen Ville Autio
ratkaisu entistä lähempää, Nokialta. Konwell halusi tehostaa asiak- Petrin asiakaskunnassa on ”suurteolli-
kun Petri Somero toimii myynti-insi- kaittensa palvelua Oulun seudulla, löy- suutta leveällä skaalalla” eli paperi-, sel-
nöörinä Oulussa. simme toisemme, keskusteltiin ja viime lu-, teräs-, kaivos- ja kemianteollisuutta.
maaliskuussa aloitin myynti-insinöörinä
Petri Somero katselee Konwellin Konwellin palveluksessa, Petri kertoo. – Asiakkuudet ovat yrityksinä tuttuja,
Oulun toimiston ikkunasta ulos Techno- mutta nyt saan tavata uusia ihmisiä.
poliksen pihamaalle Peltolassa. ASIAKASTA KUUNNELLEN Minulle työni rikkaus onkin siinä, että
– Paras ratkaisu löytyy asiakasta kuun- kohtaan ihmisiä eri tilanteissa ja saan
– Poikana pelasin tuossa kavereiden nellen. Asiakashan tietää parhaiten auttaa heitä parhaani mukaan. Minut
kanssa jalkapalloa, Petri muistelee vä- oman prosessinsa kipupisteet ja haas- on otettu kentällä oikein hyvin vastaan,
hän huvittuneena. teet. Meidän tehtävänämme Konwel- Petri kiittää.
lilla on huolehtia siitä, että löydetään
Tähän on taas tultu, mutta kuviot ovat asiakkaan kannalta paras ratkaisu. – Paras palautehan on se, kun asiakas
nyt täysin toiset. Tuotteidemme ja ammattitaitomme an- toteaa kauppojen jälkeen saaneensa
siosta meillä on taito tarjota asiakkaalle Konwellilta parhaan ratkaisun. Ei siis
Petrin lapsuudenperhe muutti Pieksä- kokonaisratkaisu, mikä ei välttämättä kalleinta eikä halvinta, vaan proses-
mäeltä Ouluun Petrin ollessa yksivuotias ole aivan ilmeinen. sin toiminnan ja tuotteen elinkaaren
eli hän pitää itseään täysin oululaisena. kannalta parhaan, toimivan ja kestävän
Vaasan ammattikorkeakoulussa hän – Eikä asiakaskaan aina osaa kertoa, ratkaisun. Aika hyvin asiakkaatkin tie-
suoritti kone- ja tuotantoinsinöörin minkälainen ongelma pitäisi ratkaista. dostavat, että ratkaisevaa ei ole eurojen
tutkinnon. Oikea vastaus ja vaihtoehto löytyy avoi- määrä investoinnin hetkellä, vaan mikä
mella vuoropuhelulla eri henkilöiden on sen vaikutus esimerkiksi seuraavat
Sen jälkeen Petri on hankkinut kanssa. kaksikymmentä vuotta.
vahvan, 15 vuoden kokemuksen ja
ammattitaidon teknisen myynnin alalta. – Asiakkaiden luottamuksen ansaitse- Petri on kotiutunut hyvin Konwellin
Työhistoriasta löytyvät muun muassa minen on oleellista, koska kaupankäynti yrityskulttuuriin.
Schneider Electric Finland Oy, jossa Pet- perustuu aina luottamukseen. Enää ei
ri toimi Pohjois-Suomen sales manageri- riitä, että täyttää asiakkaan toiveet, vaan – Perheyhtiöllä on arvot kohdallaan,
na ja John Crane Safematic Oy. ne pitää jopa ylittää. Hyvän yhteistyön hyvä sisäinen henki ja tekemisen mei-
myötä asiakkuus kasvaa kumppanuu- ninki. Saan myös yrityksen johdolta ja
– John Cranella vastasin suurteolli- deksi. työtovereilta muualla Suomessa kaiken
suuden ratkaisumyynnistä ja se tutus- tarvitsemani tuen ja avun. Vaikka toimin
tutti minut paperi-, sellu- ja terästeolli- Oulussa yksin, en tunne olevani töissäni
suuden prosesseihin, Petri toteaa. yksinäinen.
Tie johti Konwellille ”molemminpuoli-
sesta kiinnostuksesta”.
14 WELLDONE 1°2019