Page 6 - Welldone_01-2022_digi
P. 6
DNV:n toimisto laan ja mapit ojennuksessa, vaan toi- olennaisemmat asiat ja ryhtyy niitä
Saksan Hampu- minta on todella dynaamista ja proses- myös järjestelmällisesti toteuttamaan.
rissa. sinomaista. Laatujärjestelmän ylläpito
vaatii organisaatiolta vastuuta ja osaa- – Laatujärjestelmä on jatkuva proses-
Laatua joka lähtöön. DNV:n mista. Kaikkien sidosryhmien pitää olla si, jossa pyritään vastaamaan sekä ulkoi-
pääarvioija Jari Hallsténin myös tyytyväisiä, henkilökunta mukaan sen ja sisäisen maailman että asiakkai-
kulkuvälineenä on pyöräkau- lukien, Hallstén toteaa. den vaatimuksiin. Toimintaa pitää ana-
della Ducati Multistrada V4S. lysoida, suunnitella, toteuttaa, mitata ja
Kilometrejä kertyy vuodes- – Aikaisemmin yrityksen ja ulkopuoli- parantaa.
sa noin kymmenentuhatta. sen arvioitsijan yhteistyö oli käytännös-
Pääretkikohteena ovat Mo- sä vuosittainen auditointi. DNV:ssä on Hallsténin mukaan laatujärjestelmän
selin, Piemonten ja Toscanan kehitetty uusia työkaluja, joita asiakkaat alkuperäinen periaate on kehitetty orga-
viinialueet. voivat hyödyntää myös auditointien vä- nisaatioiden sopimussuhteiden hallitse-
lissä. miseen.
6 WELLDONE 1°2022
LAATUA JATKUVASTI PARANTAEN – Pelkistetysti se tarkoitti sitä, että se
ISO 9000 -sarjaan sisältyy yrityksen toi- mikä sovitaan, myös toteutetaan. Nyt
minnan laadunvarmistukseen liittyvät, ajatus on paljon laajempi. Järjestelmää
harmonisoidut parhaat käytännöt. noudattaville yrityksille on oletusarvona
se, että ne parantavat koko ajan toimin-
– Laatujärjestelmästä puhuttaessa taansa sekä yhteistyötään asiakkaittensa
minä usein kysyn jopa vähän piikitellen, kanssa.
että onhan myös järjestelmällisyys mu-
kana, Hallstén sanoo. ASENNETTA JA MENESTYSTÄ
Jari Hallsténin mukaan laatujärjestel-
– Iso tavoite on saavutettu, kun yritys män tehokas käyttäminen vaatii ennen
löytää laatujärjestelmänsä myötä toi- kaikkea yrityksen johdolta oikeaa asen-
mintansa laadun kannalta kaikkein netta.