Page 6 - Welldone_01-2022_digi
P. 6

DNV:n toimisto                 laan ja mapit ojennuksessa, vaan toi-       olennaisemmat asiat ja ryhtyy niitä
Saksan Hampu-                  minta on todella dynaamista ja proses-      myös järjestelmällisesti toteuttamaan.
rissa.                         sinomaista. Laatujärjestelmän ylläpito
                               vaatii organisaatiolta vastuuta ja osaa-       – Laatujärjestelmä on jatkuva proses-
Laatua joka lähtöön. DNV:n     mista. Kaikkien sidosryhmien pitää olla     si, jossa pyritään vastaamaan sekä ulkoi-
pääarvioija Jari Hallsténin    myös tyytyväisiä, henkilökunta mukaan       sen ja sisäisen maailman että asiakkai-
kulkuvälineenä on pyöräkau-    lukien, Hallstén toteaa.                    den vaatimuksiin. Toimintaa pitää ana-
della Ducati Multistrada V4S.                                              lysoida, suunnitella, toteuttaa, mitata ja
Kilometrejä kertyy vuodes-        – Aikaisemmin yrityksen ja ulkopuoli-    parantaa.
sa noin kymmenentuhatta.       sen arvioitsijan yhteistyö oli käytännös-
Pääretkikohteena ovat Mo-      sä vuosittainen auditointi. DNV:ssä on         Hallsténin mukaan laatujärjestelmän
selin, Piemonten ja Toscanan   kehitetty uusia työkaluja, joita asiakkaat  alkuperäinen periaate on kehitetty orga-
viinialueet.                   voivat hyödyntää myös auditointien vä-      nisaatioiden sopimussuhteiden hallitse-
                               lissä.                                      miseen.
6 WELLDONE 1°2022
                               LAATUA JATKUVASTI PARANTAEN                    – Pelkistetysti se tarkoitti sitä, että se
                               ISO 9000 -sarjaan sisältyy yrityksen toi-   mikä sovitaan, myös toteutetaan. Nyt
                               minnan laadunvarmistukseen liittyvät,       ajatus on paljon laajempi. Järjestelmää
                               harmonisoidut parhaat käytännöt.            noudattaville yrityksille on oletusarvona
                                                                           se, että ne parantavat koko ajan toimin-
                                  – Laatujärjestelmästä puhuttaessa        taansa sekä yhteistyötään asiakkaittensa
                               minä usein kysyn jopa vähän piikitellen,    kanssa.
                               että onhan myös järjestelmällisyys mu-
                               kana, Hallstén sanoo.                       ASENNETTA JA MENESTYSTÄ
                                                                           Jari Hallsténin mukaan laatujärjestel-
                                  – Iso tavoite on saavutettu, kun yritys  män tehokas käyttäminen vaatii ennen
                               löytää laatujärjestelmänsä myötä toi-       kaikkea yrityksen johdolta oikeaa asen-
                               mintansa laadun kannalta kaikkein           netta.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11