Page 7 - Welldone_01-2022_digi
P. 7
Laadun varmistus on
toiminnan jatkuvaa
parantamista
– Laatujärjestelmä varmistaa, että pyörä on pyöreä ja
kaikki puhaltavat samalla tavalla yhteiseen hiileen, toteaa
Konwellin laatupäällikkö Matti Toikka.
– Johdon täytyy suhtautua vakavasti Konwellille luotiin oma laadun- LUOTETTAVUUTTA KOKO KETJUUN
järjestelmään ja yrityksen toiminnan varmistusjärjestelmä vuonna
laadun kehittämiseen. Johtajien pitää 1996. Vuonna 2011 se sertifioi- Toikan mukaan laatujärjestelmän ylläpi-
olla henkilökohtaisesti mukana toimin- tiin ISO 9001 -standardin mukaiseksi. to ja hyödyntäminen vaatii sitoutumista
nassa. Tosin eihän itse tarvitse kaikkea asiaan ennen kaikkea yrityksen johdol-
tehdä. Standardin mukaan tiettyjä jär- – Laatujärjestelmän ydin on yhdessä ta, mutta myös koko henkilökunnalta.
jestelmän johtamiseen liittyviä asioita sovitut toimintatavat ja prosessit, jotka
voidaan delegoida organisaation sisällä. vastaavat tehtävää työtä, sekä toimin- – Laatujärjestelmä vaatii aktiivista ja
nan jatkuvassa parantamisessa, Matti säännöllisesti toistuvaa tekemistä. Työ
– Konwellilla yrityksen johto on hyvin Toikka kiteyttää. on jaettu prosessivastuullisille, jotka
sitoutunut laatujärjestelmään, mikä so- vastaavat oman toiminta-alueensa pro-
piikin hyvin perheyritykselle. Arviointi- – Käytännössä se tarkoittaa sitä, että sesseista ja laatupäällikkö vastaa koko-
en jälkeen voin aina todeta, että Konwel- Konwellin pääprosessit on dokumentoi- naisuudesta.
lilla on laatujärjestelmään liittyen selkeä tu standardin mukaisesti. Näitä eri pro-
suunta johon edetään. sesseja on kymmenkunta, esimerkiksi – Laatujärjestelmän noudattaminen
asiakashallinta ja varaston toiminta. antaa luotettavuutta yrityksen toimin-
Hallsténin mukaan ISO 9001 -laatujär- Kerran tai pari vuodessa prosesseille nalle. Oma toiminta on tasalaatuista
jestelmä oikein toteutettuna varmistaa tehdään sisäinen auditointi eli varmiste- riippumatta esimerkiksi tekijästä tai
yrityksen laadun jatkuvan parantami- taan, että prosessit on kirjattu oikein ja ajankohdasta. Oikeat tuotteet toimite-
sen. Tarjolla on toinenkin iso porkkana: tiedot vastaavat todellisuutta. Samalla taan oikeaan paikkaan ja tarjoukset sekä
kartoitetaan toiminnassa kohtia, joissa toimitukset hoidetaan aikataulujen mu-
– Minun mielestäni yritykset, jotka laatua voitaisiin edelleen parantaa, Toik- kaisesti.
sertifioivat laatujärjestelmänsä ja suh- ka kertoo.
tautuvat siihen vastuullisesti, ovat myös Konwellin laatujärjestelmään sisältyy
kannattavampia. – Sisäinen auditointi tehdään niin sa- myös toimittajahallinnan prosessi eli
notusti ristiin eli prosessin auditoi joku Konwell osaltaan varmistaa myös pää-
toinen työntekijä kuin prosessivastuulli- miestensä toiminnan laadun omien asi-
nen itse. Ulkopuolinen arvioija, meillä akkaittensa parhaaksi.
DNV, tekee auditoinnin kerran vuodes-
sa. Hän myös vertaa Konwellin prosesse- – Järjestelmään on kirjattu toimittaji-
ja ISO-standardiin, jotta voidaan myön- en valinta- ja arviointikriteerit.
tää sertifioinnin jatkuminen.
Konwellilla on kolmisenkymmentä
– Auditoinnit ovat tehokas lähestymis- päämiestä.
tapa jatkuvaan parantamiseen. Niiden
avulla saadaan systemaattisesti ja sään- – Niistä merkittävimpiä päämiehiä on
nöllisesti etsittyä kehityskohteita ja uu- kymmenkunta. Tarvitsemme kuitenkin
sia ideoita. paljon toimittajia, hyvin erikoistuneita-
kin, jotta voimme aina löytää omalle asi-
akkaallemme hänen tarvitsemansa tuot-
teen.
WELLDONE 1°2022 7