Page 7 - Welldone_01-2022_digi
P. 7

Laadun varmistus on
                                             toiminnan jatkuvaa
                                             parantamista

                                             – Laatujärjestelmä varmistaa, että pyörä on pyöreä ja
                                             kaikki puhaltavat samalla tavalla yhteiseen hiileen, toteaa
                                             Konwellin laatupäällikkö Matti Toikka.

   – Johdon täytyy suhtautua vakavasti       Konwellille luotiin oma laadun-                LUOTETTAVUUTTA KOKO KETJUUN
järjestelmään ja yrityksen toiminnan                       varmistusjärjestelmä vuonna
laadun kehittämiseen. Johtajien pitää                      1996. Vuonna 2011 se sertifioi-  Toikan mukaan laatujärjestelmän ylläpi-
olla henkilökohtaisesti mukana toimin-       tiin ISO 9001 -standardin mukaiseksi.          to ja hyödyntäminen vaatii sitoutumista
nassa. Tosin eihän itse tarvitse kaikkea                                                    asiaan ennen kaikkea yrityksen johdol-
tehdä. Standardin mukaan tiettyjä jär-          – Laatujärjestelmän ydin on yhdessä         ta, mutta myös koko henkilökunnalta.
jestelmän johtamiseen liittyviä asioita      sovitut toimintatavat ja prosessit, jotka
voidaan delegoida organisaation sisällä.     vastaavat tehtävää työtä, sekä toimin-            – Laatujärjestelmä vaatii aktiivista ja
                                             nan jatkuvassa parantamisessa, Matti           säännöllisesti toistuvaa tekemistä. Työ
   – Konwellilla yrityksen johto on hyvin    Toikka kiteyttää.                              on jaettu prosessivastuullisille, jotka
sitoutunut laatujärjestelmään, mikä so-                                                     vastaavat oman toiminta-alueensa pro-
piikin hyvin perheyritykselle. Arviointi-       – Käytännössä se tarkoittaa sitä, että      sesseista ja laatupäällikkö vastaa koko-
en jälkeen voin aina todeta, että Konwel-    Konwellin pääprosessit on dokumentoi-          naisuudesta.
lilla on laatujärjestelmään liittyen selkeä  tu standardin mukaisesti. Näitä eri pro-
suunta johon edetään.                        sesseja on kymmenkunta, esimerkiksi               – Laatujärjestelmän noudattaminen
                                             asiakashallinta ja varaston toiminta.          antaa luotettavuutta yrityksen toimin-
   Hallsténin mukaan ISO 9001 -laatujär-     Kerran tai pari vuodessa prosesseille          nalle. Oma toiminta on tasalaatuista
jestelmä oikein toteutettuna varmistaa       tehdään sisäinen auditointi eli varmiste-      riippumatta esimerkiksi tekijästä tai
yrityksen laadun jatkuvan parantami-         taan, että prosessit on kirjattu oikein ja     ajankohdasta. Oikeat tuotteet toimite-
sen. Tarjolla on toinenkin iso porkkana:     tiedot vastaavat todellisuutta. Samalla        taan oikeaan paikkaan ja tarjoukset sekä
                                             kartoitetaan toiminnassa kohtia, joissa        toimitukset hoidetaan aikataulujen mu-
   – Minun mielestäni yritykset, jotka       laatua voitaisiin edelleen parantaa, Toik-     kaisesti.
sertifioivat laatujärjestelmänsä ja suh-     ka kertoo.
tautuvat siihen vastuullisesti, ovat myös                                                      Konwellin laatujärjestelmään sisältyy
kannattavampia.                                 – Sisäinen auditointi tehdään niin sa-      myös toimittajahallinnan prosessi eli
                                             notusti ristiin eli prosessin auditoi joku     Konwell osaltaan varmistaa myös pää-
                                             toinen työntekijä kuin prosessivastuulli-      miestensä toiminnan laadun omien asi-
                                             nen itse. Ulkopuolinen arvioija, meillä        akkaittensa parhaaksi.
                                             DNV, tekee auditoinnin kerran vuodes-
                                             sa. Hän myös vertaa Konwellin prosesse-           – Järjestelmään on kirjattu toimittaji-
                                             ja ISO-standardiin, jotta voidaan myön-        en valinta- ja arviointikriteerit.
                                             tää sertifioinnin jatkuminen.
                                                                                               Konwellilla on kolmisenkymmentä
                                                – Auditoinnit ovat tehokas lähestymis-      päämiestä.
                                             tapa jatkuvaan parantamiseen. Niiden
                                             avulla saadaan systemaattisesti ja sään-          – Niistä merkittävimpiä päämiehiä on
                                             nöllisesti etsittyä kehityskohteita ja uu-     kymmenkunta. Tarvitsemme kuitenkin
                                             sia ideoita.                                   paljon toimittajia, hyvin erikoistuneita-
                                                                                            kin, jotta voimme aina löytää omalle asi-
                                                                                            akkaallemme hänen tarvitsemansa tuot-
                                                                                            teen.

                                                                                            WELLDONE 1°2022 7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12