Page 7 - Welldone_01-2021_digi
P. 7
-Laivan kireän aikataulun Konwellin kanssa ne saatiin hyvään kun-
vuoksi on erittäin tärkeää, toon ja mukautettua meidän leveys
että voimme luottaa huol- asteillemme, Tikka lisää.
toon ja varaosien toimitukseen. Konwel-
lin kanssa näin on, sanoo m/s Finlandi- TEHOKASTA TOIMINTAA
an konepäällikkö Anders Öhman. Rainer Tikka korostaa, että huollon var-
muus on elintärkeää säännöllisen reitti-
Eckerö Line on ainoa Suomen lipun liikenteen kannalta.
alla Helsingistä Tallinnaan liikennöivä
laivayhtiö. Sen Helsingin Länsisataman – Korjausten ja huoltojen kannalta
ja Tallinnan Vanhan sataman väliä lii- aika on kortilla. Kaikki työ pitää suunni-
kennöivä Finlandia on monelle suoma- tella hyvin, jotta ne voidaan tehdä sata-
laiselle tuttu alus. Finlandia ylittää ny- massa yöaikaan. Lyhyet satama-ajat päi-
kyisin Suomenlahden kuusi kertaa vuo- vällä eivät tähän riitä, Tikka sanoo.
rokaudessa, joten satama-aikaa on vä-
hän. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että
Konwellin Huoltopalvelu miettii korjaus-
– Finlandia on alun perin rakennettu toimet huolellisesti ja tarvittavat esival-
Välimeren liikenteeseen tekemään pit- misteet tehdään etukäteen. Asennustii-
kää suoraa ajoa lämpimissä olosuhteis- mi nousee laivaan illalla Helsingissä ja
sa. Sitä ei siis oltu tarkoitettu tällaiseen merimatkan aikana valmistellaan asen-
nopeatempoiseen rytmiin, kertoo laivan nus. Kun laiva on satamassa kello 24,
päivämestari Rainer Tikka. voidaan höyryt sulkea ja aloittaa venttii-
lien tai muiden varaosien vaihto. Aamu-
– Aluksi meillä olikin ongelmia ko- yöstä kaiken pitää olla valmiina, jotta
neistossa muun muassa höyry- ja prosessissa saadaan höyry päälle hyvissä
lauhdep utkistojen kanssa. Yhteistyössä
WELLDONE 1°2021 7