Page 8 - Welldone_01-2021_digi
P. 8

– Laivan miehistön täytyy
                   voida luottaa laitetoimitta-
                   jaan ja huoltoon. Aikataulut
                   on kiristetty minimiin ja
                   koneiston pitää toimia
                   moitteettomasti, Anders
                   Öhman korostaa.

ajoin ennen Finlandian lähtöä taas kohti     aika ison haasteen, sillä se on alunperin        – Eräänkin kerran piti saada pikaisesti
Helsinkiä.                                   suunniteltu väärin. Se on tehty pienem-       uusi höyrysulkuventtiili. Otimme yhteyt-
                                             pänä kuin perästä keulaan menevä              tä Konwelliin, jonka varastosta löytyi so-
   – Töitä tehdään siis tiukassa aikatau-    päähöyryputki, vaikka asian pitäisi olla      piva venttiili. Venttiili toimitettiin laivan
lussa. Näin ollen korostuu myös huolto-      päinvastoin, Anders Öhman kertoo.             peräportille parissa tunnissa. Nopeus on
tiimin kokemus eli kaikki tietävät, mitä                                                   Konwellin kokoisen toimijan etu, Öh-
tehdään ja miksi, Tikka sanoo.                  – Lauhdeputkessa oli aikaisemmin           man kertoo.
                                             isoja ja äänekkäitä vesi-iskuja. Vesi-iskut
   – Pitää myös osata ennakoida huollon      aiheuttavat kuormituksia putkistoon,             – Mielestäni on myös erittäin tärkeää,
tarve ja varmistua siitä, että sopivat osat  venttiilit eivät kestä ja tiivisteet alkavat  että laitetoimittajalla on oma huoltopal-
ovat tarvittaessa saatavilla. Osien pitää    vuotaa.                                       velu. Vaikka Finlandian tekninen mie-
olla myös laadukkaita ja hinnaltaan kil-                                                   histö onkin tuhattaitureita, eivät he
pailukykyisiä, Anders Öhman lisää.              – Pyysimme Konwellilta konsultaatio-       kaikkea osaa ja hallitse. Silloin on hyvä
                                             ta vesi-iskujen hallintaan. Lauhde- ja        saada laitetoimittajalta luotettava huol-
   – Laivan miehistön täytyy voida luot-     höyryputkistojen väliin asennettiin           topalvelu – ja sitä olemme Konwellilta
taa laitetoimittajaan ja huoltoon. Aika-     by-passi, minkä avulla vesi-iskut saatiin     saaneet. Olemme saaneet apua aina sitä
taulut on kiristetty minimiin ja koneis-     minimoitua.                                   pyydettyämme ja joskus hyvinkin tiukal-
ton pitää toimia moitteettomasti.                                                          la varoitusajalla.
                                             NOPEUS YKSI VALTTI
VESI-ISKUT KURIIN                            Rainer Tikka sanoo, että Konwellin huol-      PITKÄÄ YHTEISTYÖTÄ
Anders Öhmanin mukaan Finlandian ja          to- ja asennuspalvelu on ”korvaamaton         Öhmanilla ja Tikalla on molemmilla jo
Konwellin yhteistyöhön liittyy paljon        apu”.                                         1970-luvulla alkanut pitkä kokemus työs-
konsultaatiota koskien höyry- ja lauhde-                                                   kentelystä laivoilla. Öhman aloitti uran-
putkistoja. Yksi ongelma on ollut pää-          – Konwell on kotimainen yhtiö, pu-         sa vuonna Viking 5 -matkustaja-aluksel-
lauhdeputki, joka kulkee laivan keulasta     humme samaa kieltä ja tekijät ovat pai-       la ja Tikka Wellamolla. Tikan ja Konwel-
perään.                                      kan päällä tarvittaessa nopeasti. Meillä
                                             on yhteistyössä tekemisen meininki.
   – Päälauhdeputki onkin tuonut meille

8 WELLDONE 1°2021
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13